Szukaj
  • Szkoła na Widelcu

Jak urozmaicić dietę zimą ?


Zima w Polsce to pora roku, gdzie dostęp do świeżych, lokalnych warzyw i owoców jest mocno ograniczony. Jak zatem temu zaradzić? Co zrobić, gdy w środku zimy najdzie nas ochota na zjedzenie fasolki szparagowej, bobu czy malin?

Z pomocą przychodzą mrożonki!





Bardzo często na hasło mrożonki, reagujemy negatywnie, a tak naprawdę nie taki diabeł straszny jak go malują. Badania naukowe pokazują, iż mrożenie, to bezpieczny sposób utrwalania żywności. Polega on na obniżeniu temperatury danego produktu poniżej -18°C, by całkowicie zahamować procesy biologiczne i chemiczne, a także by w wyniku tych działań osiągnąć właściwe utrwalenie warzyw czy owoców. Należy jednak pamiętać o tym, że technologiczne mrożenie różni się od tego domowego. By otrzymać mrożonkę dobrej jakości należy ją odpowiednio zamrozić. Kluczowa w tym procesie jest szybkość mrożenia danego produktu. Im szybszy ten proces, tym lepszej jakości będą mrożonki. Przy powolnym zamrażaniu powstają duże kryształki lodu, powodują one rozerwanie błon komórkowych warzyw czy owoców, a to powoduje, np. wyciek soku podczas rozmrażania.


Jeżeli decydujemy się na domowe mrożenie warzyw, owoców czy mięsa pamiętać musimy także o czasie ich przechowywania

Mrożenie to jedna z najmniej inwazyjnych metod utrwalania produktów roślinnych. Przede wszystkim proces ten pozwala zachować w jak najmniej zmienionym stopniu składniki odżywcze zawarte w danym produkcie, a także walory smakowe w porównaniu z pozostałymi metodami termicznymi utrwalania żywności. Jest to proces, który spowalnia procesy życiowe w tkankach roślinnych, a także hamuje wzrost mikroorganizmów powodujących ich psucie się.


Mrożone warzywa i owoce są zbierane w szczycie sezonu, w momencie, gdy są najlepsze i od razu mrożone. Dzięki takim działaniom zachowują smak, kolor, a zawartość witamin jest porównywalna, a czasami nawet wyższa niż w przypadku ich świeżych odpowiedników. Wszystko zależy od tego w jakiej temperaturze i jak długo przechowywany był dany surowiec. Mrożenie powoduje m.in. mniejsze straty witamin A, C i z grupy B czy błonnika pokarmowego w porównaniu z innymi metodami utrwalania. Dobrym przykładem może być witamina C- jej straty w większości produktów szacowane są na 15-20%, w przypadku innych metod straty te mogą osiągnąć nawet 60%.


Kolejną ważną rzeczą jest to, iż produkty poddawane procesowi mrożenia nie są chemicznie konserwowane w celu przedłużenia ich trwałości. Nie ma potrzeby stosowania tzw. „utrwalaczy”. Dzięki temu produkty mrożone nie zawierają soli, cukru czy innych niechcianych dodatków. Lista składników jest zatem bardzo krótka. W przypadku mrożonych truskawek, składnikiem będą tylko i wyłącznie zamrożone truskawki, natomiast w składzie mieszanek warzywnych czy owocowych znajdą się tylko te produkty, z których otrzymano daną mieszankę.


Mrożonki charakteryzują się długim terminem przydatności do spożycia. Możemy je przechowywać bez obaw o straty witamin czy zmianę walorów smakowych. Ponadto dzięki temu, że są umyte, obrane oraz pokojone zmniejszają czas przygotowywania danego posiłku. Zaletą produktów mrożonych jest również to, że są w całości jadalne. Dzięki temu nie marnujemy żywności!


Praktyczna wskazówka: mrożonki należy rozmrażać w lodówce, ewentualnie wrzucić do gorącej wody chwilę przed gotowaniem/przyrządzaniem danej potrawy czy przekąski.



Podsumowując, nie należy obawiać się produktów mrożonych. W okresie jesienno-zimowym, szczególnie ważne jest dostarczanie organizmowi witamin i składników mineralnych. Jeżeli nie mamy dostępu do świeżych warzyw i owoców, warto sięgnąć po mrożonki.



Bibliografia:

1. Adkison EC, Biasi WB, Bikoba V, Holstege DM, Mitcham EJ.: Effect of Canning and Freezing on the Nutritional Content of Apricots. Journal of Food Science, 2018.

2. Wilczyński K., Panasiewicz M., Olesińska K., Kałwa K.: Wybrane zagadnienia dotyczące mrożenia owoców w aspekcie zmian jakościowych surowca. Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego, 2018.

3. ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2017.

4. Vasylyshyna E.: Influence of freezing and storing cherry fruit on its nutritional value. Acta Scientiarum Polonorum Technologia Alimentaria, 2016.

5. Bouzari A., Holstege D., Barrett DM.: Vitamin Retention in Eight Fruits and Vegetables: A Comparison of Refrigerated and Frozen Storage. Journal of Agriculture and Food Chemistry, 2015.

6. Norshahida Mohamad Shofian I wsp.: Effect of Freeze-Drying on the Antioxidant Compounds and Antioxidant Activity of Selected Tropical Fruits. International Journal of Molecular Sciences, 2011.

7. Nutritional Comparison of Frozen and Non‐Frozen Fruits and Vegetables: Literature Review. The Food Processing Center, 2010.

8 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie