Jak jeść odpowiednią ilość warzyw w tych dziwnych czasach?

Warto wiedzieć

Czasy dziwne, ale jeść trzeba. Zachęcamy, aby nadal jeść dobrze!

W okresie pandemii nadal, a nawet jeszcze bardziej niż wcześniej warto dbać o jedzenie odpowiedniej ilości warzyw. Pewnie już wiecie, że powinniśmy jeść minimum 400 g warzyw i owoców dziennie. Załóżmy, więc, że 400 g warzyw na dzień powinien zjeść każdy członek rodziny. Łatwy rachunek i wiadomo, że tygodniowo będzie to minimum 2,8 kg warzyw, biorąc pod uwagę, że coś trzeba obrać, warto zakupić minimum 3 kg warzyw na osobę. Jeśli rodzina liczy 4 osoby, to 12 kg warzyw na tydzień zakupić należy. Jak to zorganizować?

 

 

Zaplanowanie zakupów będzie dobrym początkiem- jeśli robicie zakupy sami, warto wybrać się na nie w miejsce, w którym jest szansa dostać większość rzeczy, które nas interesują, co ciekawe wiele małych warzywniaków kompletuje owocowo-warzywne skrzynki na zamówienie sms lub e-mail – warto zorientować się czy w Waszej okolicy nie ma takiej opcji. Takie zamówienie ograniczy Wasz stres i pozwoli zaoszczędzić trochę czasu, a do tego wesprzecie mniejszego, lokalnego przedsiębiorcę. W odpowiedzi na obecne czasy powstało też wiele warzywniaków online, które produkty dowożą pod same drzwi. Bo żeby jeść warzywa, trzeba warzywa mieć w domu. A więc najpierw zadbajcie o to by ich odpowiednia ilość znalazła się w waszej kuchni.

 

Zaplanujcie chociaż główne posiłki – tak by zakupić warzywa, które są do nich potrzebne.

Kupujcie warzywa z 3 kategorii:

  • świeże, które długo nie poleżą: zielone liście- sałaty, szpinak, natka pietruszki, rzodkiewki, brokuły, ogórki, szparagi,
  • świeże trwałe: buraki, kapusty, marchewki, pory, selery, cebule
  • przetworzone, takie jak
    • kiszonki, np. kiszona kapusta i ogórki,
    • mrożone- te, które lubicie (patrzcie na skład, w większości mrożonych warzyw, są to w 100% same warzywa i są one jak najbardziej wartościowe!)
    • przetwory pomidorowe – passaty, przeciery, pomidory krojone lub całe w puszce.

 

Sprawdź czy łącznie wychodzi Ci odpowiednia ilość dla Twojej rodziny.

 

Kupujcie te warzywa, które lubią domownicy– to zdecydowanie zwiększy prawdopodobieństwo, że zostaną zjedzone.

Zadbajcie o odpowiednie przechowywanie warzyw:

  • Zielone liście owińcie zwilżoną szmatką przed włożeniem do lodówki.
  • Brokuły, młode warzywa, sałaty i inne liście, rzodkiewki przechowujcie w lodówce- najlepiej w specjalnie przeznaczonych na to szufladach.
  • Pomidory, ogórki, cukinie, dynie przechowujcie poza lodówką.
  • Warzywa korzeniowe i kapusty można przechowywać w chłodnej piwnicy, lub ciemnej szafce w której jest chłodno. Pamiętaj aby warzywa miały swobodny dostęp powietrza- inaczej zgniją, zapleśnieją, lub będą kiełkować.
  • Mrożonki oczywiście jak najszybciej po zakupach powinny trafić do zamrażarki.

 

Przez pierwsze 2-3 dni po zakupach zajmij się zjedzeniem warzyw, które są najmniej trwałe, później przejdź do tych bardziej trwałych i mrożonych.

 

Od razu po zakupach, zaplanujcie obróbkę wstępną warzyw, która zwiększy szansę na to, że w napadzie głodu zamiast po batona sięgniecie po warzywo. Obierzcie marchewki na 2 dni i włóżcie je do pojemnika z wodą, nastawcie bulion na zupę, upieczcie część warzyw – w obieranie i krojenie zaangażujcie dzieci. Świetnie sobie poradzą z odcinaniem końcówek od fasolki szparagowej, obieraniem marchewek czy owijaniem sałat w mokrą szmatkę.

 

Gotując zupę czy sos z warzywami zróbcie od razu podwójną porcję tak by móc część zjeść od razu a część zamrozić. Jeśli zaserwujecie coś we wtorek to ponownie możecie podać to na obiad w sobotę, bez potrzeby poświęcania na to większej ilości czasu w kuchni. Nieustannie będziemy was przekonywać do tego, że życie należy sobie ułatwiać.

 

Zwiędłe zielone liście miksujcie w koktajlach– to dobry sposób na dużą dawkę zielonego, co ważne, często wypijaną bez zbędnego jęczenia.

 

Twórzcie warzywne talerze do każdego lub przed każdym posiłkiem- właściwie mogą być one na stole lub w lodówce od rana i uzupełniane w trakcie dnia. Pamiętajcie, że warzywa powinny być częścią każdego posiłku. Im więcej warzyw zjecie tym mniej miejsca zostanie wam w brzuchach na bardziej kaloryczne produkty.

 

 

Mimo wielu trudności i stresu, z którymi mierzymy się obecnie, czas pandemii może być okresem bardziej uważnego spojrzenia na talerze domowników. Warto wyznaczyć sobie jakiś cel na ten czas. Może dobrym będzie zwiększenie ilości warzyw na Waszych talerzach i zadbanie o zdrowie „na dłużej”.

 

Do tego Was zachęcamy. Trzymajcie się w zdrowiu.

 

 

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij