Wspólne posiłki mają moc

Warto wiedzieć

Czas szybko mija. Wszyscy gdzieś pędzimy. Może warto choć na chwilę się zatrzymać. Pobyć razem. Spędzić miło czas. Zjeść wspólnie śniadanie?

W dzisiejszym zabieganym świecie coraz częściej okazuje się, że wspólne posiłki to wyzwanie. Na warsztatach często słyszymy od dzieci, że rzadko jadają z rodziną, a przecież to taka fajna sprawa!

 

Posiłek przygotowany przez bliskie osoby- męża, żonę, mamę, przyjaciela czy wspólnie z dziećmi- smakuje o niebo lepiej! Poza tym zaspokaja nie tylko głód. Dlatego w 2019 obiecajcie sobie częściej siadać do wspólnego posiłku z bliskimi sobie ludźmi!

Wspólne spożywanie posiłków- całą rodziną- przynosi mnóstwo korzyści- także zdrowotnych- są na to dowody naukowe!

  1. Wspólne posiłki to silniejsze więzy rodzinne

 

Wspólne śniadanie, obiad czy kolacja to okazja, żeby rzeczywiście pobyć razem. Obdarowujemy siebie nawzajem tym co najcenniejsze- szczerym uczuciem, czasem, a także zainteresowaniem. Zasiadanie przy wspólnym stole to również okazja do tego by się lepiej poznać, porozmawiać, wysłuchać siebie nawzajem, podzielić się swymi troskami czy po prostu opowiedzieć, jak nam minął dzień. Poza tym budujemy w ten sposób poczucie bezpieczeństwa dzieci. Oczywiście łatwo to zepsuć i prowadzić przy stole nieprzyjemne śledztwo: „Czemu dostałeś trójkę?”, „Czy odrobiłeś już lekcje?”, „Kiedy posprzątasz pokój?”, te pytania proponujemy zostawić na deser. Nie strofujcie dzieci, jeżeli się ubrudzą, nie spieszcie się, nie poganiajcie siebie nawzajem, odłóżcie inne rzeczy na bok.

 

  1. Wspólne posiłki to prawidłowe (zdrowsze) wybory żywieniowe dzieci w przyszłości

 

Powiedzenie „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” wyjaśnia wszystko. Dzieci to doskonali obserwatorzy, często naśladują rodziców. Jeżeli już od najmłodszych lat zostaną zapoznane z „dobrym jedzeniem”, w przyszłości nie będzie im obca brukselka czy szpinak. Będą potrafiły dokonać właściwych wyborów żywieniowych. To ważne, zwłaszcza że obecnie z każdej strony zalewa nas fala „śmieciowego jedzenia”. Reklamy rodzinnych posiłków, które są udane dzięki lejącemu się gazowanemu napojowi czy miłość mamy okazywana pseudozdrowym batonikiem pełnym mleka otaczają nas. Dlatego, jeśli to dla Was ważne, własną kampanię żywieniową musicie prowadzić sami przy własnych stołach, z uśmiechem zajadając kolorowe warzywa i owoce.

 

  1. Wspólne posiłki to lepsze wyniki dzieci w nauce

 

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych dowiodły, że dzieci, które spożywały z rodzicami 5-7 posiłków w ciągu tygodnia, częściej otrzymywały w szkole oceny A i B (odpowiednio oceny bardzo dobra i dobra). Sprawdźcie sami!

 

  1. Wspólne posiłki to szansa poszerzania horyzontów smakowych, odkrywania nowych dań.

 

Rodziny, które jedzą razem, jedzą lepiej, a także lubią eksperymentować w kuchni. Wspólne przygotowywanie posiłków sprawia, że mamy potrzebę poznawać nowe smaki. Gotujcie razem z dziećmi! To zaowocuje tym, że wasze dzieci również będą przygotowywały posiłki swoim pociechom, a co najważniejsze będą chciały dobrze jeść.

 

 

  1. Wspólne posiłki to zdrowsze, szczęśliwsze dzieci

 

Badania naukowe pokazują, iż posiłki, które spożywane są wspólnie, charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, zazwyczaj są urozmaicone, złożone z różnych grup produktów. Dzięki temu dzieci, które spożywają posiłki razem z rodzicami, rzadziej cierpią na zaburzenia odżywiania, mają mniejszą skłonność do otyłości. Dodatkowo istnieje mniejsze ryzyko rozwoju chorób dietozależnych. Poza tym wspólne spożywanie posiłków przyczynia się do tego, że dzieci są bardziej pewne siebie, a w dorosłym życiu rzadziej sięgają po używki, takie jak alkohol czy papierosy.

 

 

Czy w taki razie warto jeść wspólne posiłki? Zdecydowanie tak. Rodzina, która jada razem, tęskni za sobą, wraca do siebie, zna się na wylot, a przede wszystkim, jest szczęśliwa. Być może wspólne spożywanie posiłków nie jest lekiem na całe zło, ale na pewno przynosi mnóstwo korzyści.

 

Trzymajcie się i jedzcie razem!

 

 

Bibliografia:

  1. Fahimeh Haghighatdoost i wsp.: Family Dinner Frequency is Inversely Related to Mental Disorders and Obesity in Adolescents: the CASPIAN-III Study. Archives of Iranian Medicine, 2017.
  2. Horning i wsp.: Associations between nine family dinner frequency measures and child weight, dietary and psychosocial outcomes. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 2016.
  3. Izabela Tabak i wsp.: Czy spożywanie wspólnych posiłków z rodziną może chronić nastolatki przed otyłością? Developmental Period Medicine, 2012.
  4. The National Center on Addiction and Substance Abuse at Columbia University: The Importance of Family Dinners VI, 2010.
newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij