Woda – niejedno ma imię

Warto wiedzieć

Woda – jeden z żywiołów i symbol życia

Wszyscy wiemy, że warto popijać ją w ciągu dnia, ale czasami zastanawiamy się którą wodę wybrać.Czy ta z kranu nadaje się do spożycia? Lepsza gazowana czy bez gazu i czy wszystkie wody butelkowane mają taki sam skład?

Zacznijmy od początku – dlaczego w ogóle powinniśmy pić wodę?

Kolorowe i słodkie napoje wciąż kuszą ze sklepowych półek, jednak oprócz lubianego przez niektórych smaku i wysokiej zawartości cukru oraz dodatków takich jak barwniki i aromaty, nie nawodnią naszego organizmu. Najlepiej zrobi to właśnie woda!

Nasz organizm aż w 60% (a organizm noworodka nawet w 75%) składa się z wody. Powszechnie wiadomo też, że bez jedzenia możemy przeżyć nawet kilka tygodni, ale bez wody jedynie kilka dni. Trafne więc jest stwierdzenie, że woda to życie! Ponad to nie zawiera kalorii, więc pijemy ją bez obawy o przytycie. Woda najlepiej gasi pragnienie, jest niedroga i ogólnie dostępna, a w naszym organizmie odgrywa wiele ważnych funkcji.

Funkcje wody w naszym organizmie:

– Wchodzi w skład wielu komórek i tkanek

– Bierze udział w termoregulacji

– Przenosi składniki odżywcze i tlen do tkanek

– Stanowi środowisko dla wielu procesów zachodzących w organizmie

– Bierze udział w usuwaniu toksycznych produktów przemiany materii z organizmu

Czy picie wody z kranu jest bezpieczne?

Zgodnie z restrykcyjnymi krajowymi i europejskimi normami woda wodociągowa jest kontrolowana na każdym etapie jej uzdatniania przez specjalne laboratorium. Wszystkie badania nadzorowane są także przez Państwową Inspekcję Sanitarną. Pamiętajmy jednak, że za jakość wody, która wypływa w naszym kranie odpowiada również stan rur i wodociągów w budynku, w którym urzędujemy, za które odpowiedzialny jest właściciel budynku. Aby upewnić się, że woda w naszym kranie jest zdatna do picia, najlepiej zatem wykonać jej ekspertyzę laboratoryjną po pobraniu próbki bezpośrednio w naszym domu. Jeśli wyniki będą prawidłowe, pijmy wodę z kranu na zdrowie, oszczędzając pieniądze, ograniczając odpady i ciesząc się że nie musimy więcej nosić ciężkich butelek.

Czy wody butelkowe czymś się różnią?

W sklepach jest dostępnych mnóstwo wód butelkowanych. Klasyfikowane są one na wody źródlane, mineralne i stołowe. Co ciekawe, nie każda woda jest dobra dla każdego.

Rodzaje wód:

1.    Naturalna woda mineralna to woda podziemna naturalnego pochodzenia. Charakteryzuje się bardzo zróżnicowaną zawartością składników mineralnych. Możemy znaleźć wody zawierające w znacznych ilościach poszczególne składniki, takie jak: wapń, magnez, wodorowęglany, fluorki, jod czy sód.

WAŻNE: czytaj etykiety! Na opakowaniu szukaj ilości składników mineralnych, decydujących o poziomie mineralizacji wody. Dzięki wysokiej zawartości minerałów, woda może stać się ich znaczącym źródłem w naszej codziennej diecie.

2.    Woda źródlana to woda podziemna naturalnego pochodzenia o składzie odpowiednim do stałego spożycia. Najczęściej jest to woda niskozmineralizowana, odpowiednia do stałego stosowania niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Unikaj wody źródlanej w czasie upałów lub w dni kiedy Twoja aktywoność fizyczna jest wysoka – wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale także elektrolity, które warto uzupełniać.

3.    Woda stołowa to woda źródlana lub nisko zmineralizowana woda mineralna, do których w procesie produkcji dodawana jest woda mineralna wysoko zmineralizowana lub wybrane składniki mineralne po to, by uzyskać skład odpowiedni do określonego sposobu wykorzystania wody. Wody stołowe przeznaczone są głównie dla osób pracujących w uciążliwych warunkach termicznych oraz sportowców.

UWAGA! PUŁAPKA!

Ostatnio popularne stały się tzw. wody smakowe. Nie jest to dobry wybór, w szczególności dla dzieci. W składzie zawierają cukier, aromaty i inne substancje dodatkowe, które mogą wpływać niekorzystnie na zdrowie i samopoczucie, nie nawadniając tak dobrze jak woda!

Wodę smakową możesz zrobić samodzielnie – wystarczy dodać do wody wyciśnięty sok z cytryny i listki mięty lub bazylii, startego zielonego ogórka lub ulubione owoce – świeże, suszone, bądź mrożone. Graść truskawek, malin i borówek wystarczą, aby zmienić zwykłą wodę w smakową i kolorową, a przy tym naturalną i wartościową. Tak przygotowana woda nie tylko znakomicie wygląda i nawadnia nasz organizm, ale i smakuje!

Jak zadbać o prawidłowe nawodnienie?

Dzieci powinny wypijać około 1- 1,5 l woda dziennie, a dorośli 1,5-2,5 l. Najlepiej butelkę wody zawsze mieć przy sobie. Pamiętajmy też o pięciu porcjach warzyw i owoców każdego dnia – one również są źródłem wody. Pamiętajmy, aby zwiększać ilość spożywanej wody w czasie natężonego wysiłku fizycznego oraz w okresie wysokich temperatur. Szczególnie dzieci przyzwyczajajmy do smaku i częstego popijania wody.

Jak zachęcić dzieci do picia wody?

–       sami wybierajmy wodę – jesteśmy dla dzieci żywym przykładem

–       dodawajmy kolorowe owoce, zioła lub kostki lodu o różnych kształtach

–       pamiętajmy o ładnych szklankach i kolorowych słomkach

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij