Jak urozmaicić naszą dietę zimą ?

Warto wiedzieć

Niech na naszych talerzach wciąż będzie kolorowo!
Zima w naszym kraju to czas, w którym dostęp do świeżych, lokalnych warzyw i owoców jest ograniczony.
Jak zatem temu zaradzić? Co zrobić, by na naszych talerzach wciąż było kolorowo?
Rozwiązań jest kilka i wcale nie są skomplikowane!

 

Polskie zapomniane warzywa
Rzeczywiście zimą jest nieco trudniej o świeże warzywa czy owoce, ale są wyjątki! Na szczęście! O tej porze roku możemy sięgnąć po przepyszne, a trochę niedoceniane i zapomniane warzywa tj. brukselkę, jarmuż, pasternak czy topinambur.

 

 

Są to warzywa, które charakteryzują się przede wszystkim niesamowitym smakiem, a dodatkowo stanowią cenne źródła wielu witamin i składników mineralnych. Wprowadźcie je w swoje codzienne menu. Nie pożałujecie. Dlaczego? Przede wszystkim, dlatego że brukselka to doskonałe źródło witaminy C i K. Poza tym, znajdują się w niej znaczące ilości witaminy A, witamin z grupy B i witaminy E, a także składników mineralnych, tj. magnez, wapń, żelazo, cynk oraz miedź. Dzięki temu wykazuje ona działanie antyoksydacyjne- wspomaga układ odpornościowy, układ nerwowy, poprawia stan skóry, wspomaga wzrok, chroni przed anemią. Dodatkowo w brukselce znajdziemy też związki, które są aktywne przeciwnowotworowo, takie jak sulforafan, glukozynolany oraz polifenole! Jest wspaniała! Można ją upiec czy zblanszować do sałatki. Jest przepyszna! Jeżeli nie wierzycie koniecznie musicie wypróbować przepis z bloga Kwestia Smaku – https://www.kwestiasmaku.com/zielony_srodek/brukselka/brukselka_zapiekana_chrupiaca_posypka/przepis.html. . Polecamy!

 

Jarmuż też jest wspaniały. Został on okrzyknięty królem warzyw- nie bez powodu. Zawiera sporo wapnia, witaminy K, a także ważnych antyoksydantów- witaminy C i A. Dodatkowo jest bogaty w luteinę i zeaksantynę, związki z grupy karotenoidów, które pozytywnie oddziałują na nasz wzrok. Warto, więc się z nim zaprzyjaźnić! Super sprawdza się, np. w koktajlach (jarmuż + banan + jabłko + sok z cytryny + woda= pyszny koktajl). Topinambur (inaczej słonecznik bulwiasty) czy pasternak, też są fajne. Zawierają duże ilości witaminy C i witamin z grupy B, dzięki czemu nie tylko wzmacniają odporność, ale też przeciwdziałają stanom przewlekłego zmęczenia. Spróbujcie zrobić z nich puree. Smacznego!

 

 

Warzywa i owoce mrożone
Kolejna nasza propozycja to warzywa i owoce mrożone. Tak, tak, mrożonki! Nie powinniśmy się ich obawiać. Bardzo często na ich hasło, reagujemy negatywnie, a tak naprawdę nie ma nic złego w ich jedzeniu. Badania naukowe pokazują, iż mrożenie, to bezpieczny sposób utrwalania żywności. Polega on na obniżeniu temperatury danego produktu poniżej -18°C, by całkowicie zahamować procesy biologiczne i chemiczne, a także by w wyniku tych działań osiągnąć właściwe utrwalenie warzyw czy owoców. Należy jednak pamiętać o tym, że technologiczne mrożenie różni się od tego domowego. By otrzymać mrożonkę dobrej jakości należy ją odpowiednio zamrozić. Kluczowa w tym procesie jest szybkość mrożenia danego produktu. Im szybszy ten proces, tym lepszej jakości będą mrożonki.
Jeżeli decydujemy się na domowe mrożenie warzyw, owoców czy mięsa pamiętać musimy także o czasie ich przechowywania (np. owoce powinniśmy przechowywać 6-12 miesięcy. Wyjątek: truskawki, maliny i wiśnie-ok. 3-4 miesięcy). Poza tym, mrożenie to jedna z najmniej inwazyjnych metod utrwalania produktów roślinnych. Proces ten pozwala zachować w jak najmniej zmienionym stopniu składniki odżywcze zawarte w danym produkcie, a także walory smakowe. Mrożone warzywa i owoce są zbierane w szczycie sezonu, w momencie, gdy są najlepsze i od razu mrożone. Dzięki takim działaniom zachowują smak, kolor, a zawartość witamin jest porównywalna. Mrożone owoce możemy dodawać do koktajli, owsianek i zimowych deserów. Z warzyw możemy zrobić turboszybką zupę, dodać do zapiekanki lub podać jako dodatek do obiadu.

 

 

Kiszonki
Kolejnymi produktami, o których warto pamiętać w czasie zimy są kiszonki. My je uwielbiamy! Szczególnie za to, że to naturalne probiotyki, które wzmacniają naszą odporność. Jedząc kapuśniaczek czy kiszone ogórki żadne choróbsko nam nie straszne! Oczywiście kisić możemy tak naprawdę wszystko. Marchewki, kalafior, rzodkiewki, cytryny… i wiele innych warzyw czy owoców! Zadanie dla Was na ten sezon – ukiście coś nowego!

 

 

 

Suszone i liofilizowane owoce
Urozmaicić nasze dania zimową pora możemy także przy użyciu suszonych czy liofilizowanych owoców (jeżeli nie obiło Ci się o uszy co to liofilizacja zapraszamy na nasz profil na Instagramie- post o produkcie Czary Mamy-Helpa 😊). Miejmy jednak na uwadze, że suszone owoce są bardziej kaloryczne niż świeże. Także szalejmy, ale z rozwagą!

 

 

 

 

 

Owoce egzotyczne
Świetną alternatywę do tego by nasze zimowe dania były nieco bardziej urozmaicone stanowią również owoce egzotyczne. Okres jesienno-zimowy to czas, gdy króluje m.in. owoc o wdzięcznej nazwie Persymona (kaki). To prawdziwa kopalnia witaminy A. Spożywając kaki dbamy o nasz wzrok i wzmacniamy odporność. Dodatkowo stanowi bardzo dobre źródło wit. E, dzięki czemu pozytywnie wpływa na stan naszej skóry. Oprócz Persymony, warto sięgnąć po takie owoce, jak liczi, mango, karambole, banany czy ananasy. Mamy wybór!

 

 

Poszerzajmy swoje horyzonty smakowe. Nie ograniczajmy się do tego co jest nam znane!                                                              Gotujmy-eksperymentujmy w kuchni! Zachęćmy do tego nasze dzieci!
Pamiętajmy! Szara aura za oknem nie musi przekładać się na szary obraz w naszym menu! Możemy jeść kolorowo i różnorodnie, także zimą! Nie bójmy się mrożonek, nie zapominajmy o przepysznej brukselce czy jarmużu, zaprzyjaźnijmy się z liofilizatami bądź owocami suszonymi, a od czasu do czasu pokuśmy się o odrobinę egzotyki!
Smacznej „zimy” na talerzu Wam życzymy!

 

 

Bibliografia:
Adkison EC, Biasi WB, Bikoba V, Holstege DM, Mitcham EJ.: Effect of Canning and Freezing on the Nutritional Content of Apricots. Journal of Food Science, 2018.
Wilczyński K., Panasiewicz M., Olesińska K., Kałwa K.: Wybrane zagadnienia dotyczące mrożenia owoców w aspekcie zmian jakościowych surowca. Inżynieria Przetwórstwa Spożywczego, 2018.
ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2017.
Vasylyshyna E.: Influence of freezing and storing cherry fruit on its nutritional value. Acta Scientiarum Polonorum Technologia Alimentaria, 2016.
Bouzari A., Holstege D., Barrett DM.: Vitamin Retention in Eight Fruits and Vegetables: A Comparison of Refrigerated and Frozen Storage. Journal of Agriculture and Food Chemistry, 2015.
Norshahida Mohamad Shofian I wsp.: Effect of Freeze-Drying on the Antioxidant Compounds and Antioxidant Activity of Selected Tropical Fruits. International Journal of Molecular Sciences, 2011.
https://www.usda.gov/

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij