Rodzicu, zacznij dobrze jeść !

Warto wiedzieć

Zapewne zależy Ci na tym, aby twoje dziecko dobrze jadło, nie wybrzydzało i zjadało z talerza warzywa. Pewnie chcesz żeby było zdrowe, zadowolone i długo żyło? Tak będzie, jeśli dasz mu dobry przykład! Czy przywiązujesz równie dużą wagę do tego, co znajduje się na twoim talerzu? W jaki sposób jesz posiłki? Czy masz na nie czas? Czy są dla ciebie ważne?

 

 

W kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci kluczową rolę odgrywasz właśnie ty.

To ty jesteś odpowiedzialny za to co trafia do koszyka i na stół, stanowisz wzór do naśladowania dla swoich pociech również w aspekcie żywienia.

Spróbujemy przekonać Cię, że jest to stwierdzenie w 100% prawdziwe. Ale zacznijmy od początku, czyli…od poczęcia.

 

Programowanie żywieniowe
Programowanie żywieniowe, czyli „okno możliwości” z tym hasłem powinien zaprzyjaźnić się każdy przyszły rodzic. To nic innego jak ścisła zależność pomiędzy odpowiednim żywieniem, a jego wpływem na jakość życia dziecka teraz i w przyszłości. Wielu badaczy uważa, że kluczowym, czy też krytycznym okresem jest 1000 pierwszych dni życia dziecka, od poczęcia poprzez całą ciążę, aż po pierwsze lata życia. Jest to czas intensywnego rozwoju, organizm jest wtedy niezwykle podatny na niedobór bądź nadmiar składników odżywczych. A co później, gdy maluszek już podrośnie?

 

Twoja rola, Rodzicu
Słyszymy często od was – w przedszkolach czy szkołach, jak powinna wyglądać dieta waszych dzieci. Niestety, nie zawsze pokrywa się to z tym, co sami jecie w domu i co pakujecie dzieciom do szkoły. A często jest to prawdziwy dramat! Pseudo zdrowa kanapka „pełna mleka i orzechów“, do tego rogalik z bardzo długą datą ważności, 4 cukierki, dzięki którym dziecko staje się królem w klasie, napój w kartoniku i ewentualnie kajzerka z szynką… Wy do pracy zabieracie podobny zestaw. Prawda? To, jak się odżywiacie na co dzień jest niezwykle ważne. Oczywiste jest, że talerz dziecka będzie wyglądał podobnie do talerza rodzica.
Rodzicu, jeżeli na co dzień jako przekąski zjadasz chipsy, popijając colą (nawet jeśli robisz to po kryjomu), nie oczekuj, że twoje dziecko sięgnie po marchewkę.

Dzieci uczą się świata, między innymi poprzez obserwację swoich najbliższych. Jeżeli dziecko widzi, że spożywasz niekoniecznie zdrowe produkty i przy nalewaniu zupy mówisz „bez zielonego” – otrzyma sygnał, że właśnie tak powinno się żywić. Jeśli jednak na co dzień będzie widziało jak konsekwentnie dokonujesz odpowiednich wyborów żywieniowych, najprawdopodobniej samo przejmie takie nawyki.

 

Zakupy idealne
Umiejętne robienie zakupów, to naprawdę wielka sztuka. Między sklepowymi półkami czyha na nas tyle pułapek! Piękne opakowania krzyczą „weź mnie ze sobą do domu”! Wielu z nas niestety daje się na to złapać. Rozwiązanie jest najprostsze na świecie – lista zakupów. Jeżeli pójdziemy do supermarketu z konkretnym celem jest mniejsze ryzyko, że wyjdziemy z rzeczami, których w ogóle nie mieliśmy w planie kupić. Listę może narysować lub napisać wspólnie z wami dziecko, a później w sklepie pilnować czy wszystko z listy jest w koszyku. Jeśli dziecko w dużym sklepie dostaje ataku szału, kiedy nie dostanie tego co chce – krzyczy, płacze, tupie nogami lub kładzie się na podłodze, ogranicz jego wyjścia w takie miejsca. Za to ze spokojem możecie chodzić na targ czy bazar, tam będzie zdecydowanie bezpieczniej.
Rodzicu, dbaj o siebie!
Jesteś niezwykle ważny dla tego małego człowieka. Musisz być silny, zdrowy, zadowolony I zadbany. Naucz się wybierać i przygotowywać warzywa. Jedz ich jak najwięcej. Pij wodę. Gotuj od podstaw jak najczęściej się da i zasiadaj do stołu z całą rodziną. Czytaj etykiety na produktach i dwa razy zastanów się, czy naprawdę tego potrzebujesz. Tylko w taki sposób dasz szansę zrozumieć dziecku na czym polega zdrowy styl życia, i że tak naprawdę… to coś fajnego, a nie przykrego. Nie na wszystko mamy wpływ, ale na to co wkładamy do koszyka i przyrządzamy w swojej kuchni, zdecydowanie tak.

 

 

Bibliografia:
Pudło H., Respondek M.: Programowanie żywieniowe – wpływ odżywiania kobiet w ciąży na zdrowie dziecka. Journal of Education, Health and Sport 2016.
Nutritional and metabolic programming during the first thousand days of life. Nutricion Hospitalaria, 2016.
Bogl L. i wsp.: Familial Resemblance in Dietary Intakes of Children, Adolescents, and Parents: Does Dietary Quality Play a Role? Nutrients, 2017.
Vepsäläinen H. i wsp.: Like parent, like child? Dietary resemblance in families. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2018.
https://1000dni.pl/0-6-miesiecy/jak-uczyc-dobrych-nawykow-zywieniowych

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij