Po prostu pomidor

Warto wiedzieć

Jedno z najbardziej znanych i lubianych warzyw, o tysiącu zastosowań! Na śniadanie, lunch, obiad czy kolację – dopasujemy go do większości serwowanych potraw.

Wiele odmian pomidorów, różniących się kolorem, kształtem, zapachem i smakiem warunkuje jego uniwersalność i to, że nigdy się nam nie znudzi.

Dlaczego warto jeść pomidory?

Pomidory są świetnym źródłem witaminy C, potasu, kwasu foliowego oraz substancji zwalczającym wolne rodniki – likopenu, beta-karotenu, naringeniny i kwasu chlorogenowego o silnym działaniu przeciwnowotworowym, obniżającym ciśnienie oraz zmniejszającym stany zapalne. Dodatkowo niska kaloryczność pomidorów wraz z obecnością błonnika sprawia że pomidory mogą być polecane dla osób odchudzających się. Badania wskazują, że wysokie spożycie likopenu i beta-karotenu zmniejsza ryzyko zawałów serca oraz udarów, nowotworów prostaty, płuc i żołądka, a spożycie pomidorów i produktów pomidorowych zmniejsza zapalenia oraz korzystnie oddziałuje na układ krążenia oraz zdrowie skóry.

Pomidorowe ciekawostki:

  • botanicznie pomidor jest… owocem!
  • Pierwsze pomidory w Polsce najprawdopodobniej wyhodowali warszawscy ogrodnicy w 1880 roku, jednak popularność zyskały dopiero po I wojnie światowej
  • Nazwa pomidor pochodzi od francuskiego „pomme d’or“ co oznacza „złote jabłko“

 

Wskazówki kulinarne:

  • najwięcej likopenu zawarte jest w skórce dlatego nie usuwaj jej przed spożyciem
  • ilość likopenu w przetworach takich jak sok, przecier lub passata pomidorowa jest wyższa (ok. 10-14mg/ 100g) niż w świeżym pomidorze (1-8mg/ 100g)
  • świeże pomidory zawierają jednak wyższą ilość innnych korzystnych dla zdrowia substancji, dlatego przetwory najlepiej spożywać poza sezonem
  • dodatek tłuszczu (np. oliwy, wysokiej jakości oleju, awokado, orzechów lub pestek) w posiłku zwiększa wchłanianie likopenu nawet 4-krotnie
  • Wybieraj pomidory które po urwaniu szypułki intensywnie pachną – to znak, że dojrzały na słońcu, a nie w magazynie
  • Pomidory przechowuj w temperaturze pokojowej (nie w lodówce)

 

Pomidor nie jedno ma imię – co możesz zrobić z dzieckiem w kuchni?

Znamy bardzo wiele odmian pomidorów, różniących się kształtem, kolorem, wielkością, zapachem i smakiem. Sprawdź jak kolorowa i pyszna może być sałatka gdy użyjesz różnych odmian pomidorów, krojąc je w różne kształty.

Ostatnio na warsztatach kulinarnych w ramach projektu TEFAL SZKOŁA NA WIDELCU. o których poczytacie TU. przygotowaliśmy taką oto  sałatkę. Polecamy!

SAŁATKA Z KOLOROWYCH POMIDORKÓW

Składniki (3-4 porcje):
250 g pomidorów (różnokolorowych)
oliwa
50 g roszponki
50 g orzechy laskowe (upieczone i obrane)
sól/pieprz
40 g sera długodojrzewającego
120 g mozzarelli
Sól, pieprz
bazylia

Sposób przygotowania: Duże pomidory kroimy w plastry, żółte pomidory śliwkowe
kroimy w plasterki, pomidory koktajlowe kroimy na 4 części. Ser długo
dojrzewający ścieramy na tarce, mozzarellę kroimy lub rwiemy na mniejsze
cząstki. Orzechy siekamy w chopperze. Układamy kawałki pomidorów, na nie
cząstki mozzarelli i listki bazylii. Sałatkę polewamy oliwą, przyprawiamy solą i
pieprzem i posypujemy orzeszkami.

Smacznego.

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Używamy ich w celach statystycznych. Każdy użytkownik może nie wyrazić zgody na umieszczanie plików typu cookies na jego urządzeniu końcowym. W tym celu należy skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików typu cookies w przeglądarce internetowej.
Zamknij