NOWA PIRAMIDA

Warto wiedzieć

20 stycznia tego roku podczas Kongresu Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) przedstawiono aktualizację Piramidy Zdrowego Żywienia. Co się zmieniło od 2009 roku?

Nowa Piramida Zdrowego Żywienia

źródło: IŻŻ

Rzucającą się na pierwszy rzut oka zmianą jest sama nazwa piramidy! Po raz pierwszy w historii umieszczono w niej również aktywność fizyczną.

Do najważniejszych zmian w samej piramidzie należą przede wszystkim proporcje udziału owoców i warzyw względem produktów zbożowych. Wcześniej podstawą piramidy (a więc grupą, której zalecane dzienne spożycie było największe) były kasze, zboża, płatki i pieczywo. Teraz miejsce to zajmują warzywa i owoce, a ich rekomendowany stosunek szacuje się na min. 3 do 1. Produkty zbożowe znajdują się na kolejnym, drugim, szczeblu piramidy. Warto pamiętać, aby wybierać produkty pełnoziarniste, takie jak makaron i pieczywo z razowej mąki, gruboziarniste kasze (np. gryczana, pęczak, bulgur, jaglana), brązowy lub dziki ryż. Produkty tego rodzaju to znakomite źródło witamin z grupy B oraz mikroelementów, niezbędnych do prawidłowej gospodarki energetycznej, metabolizmu tłuszczów, białek i węglowodanów a także funkcjonowania układu mięśniowego oraz nerwowego. Powoli uwalniająca się  z nich energia zagwarantuje nam dobre samopoczucie i zapobiegnie wahaniom nastrojów i nagłym napadom głodu.

O ile ograniczenie soli w diecie zalecano już w 2009 roku, to po raz pierwszy oficjalnie zaproponowano zastąpienie jej ziołami, które dodatkowo poprawiają smak i są źródłem korzystnych dla naszego zdrowia składników. Nowa piramida zaleca również ograniczenie spożycia zwierzęcych tłuszczów (i zastąpienia ich olejami roślinnymi), a także mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, których ilość nie powinna przekraczać 0,5 kg w tygodniu). W zastępstwie zaleca się spożycie ryb, nasion roślin strączkowych oraz jaj.

Zaleca się wypijanie co najmniej 1,5 l wody dziennie oraz spożywanie 4-5 regularnych posiłków co 3-4 godziny. Naukowcy utrzymują również swoje zdanie, że powinniśmy możliwie ograniczyć spożycie alkoholu. Wystrzegać się powinniśmy również cukru i słodyczy, a w ich miejsce sięgać po orzechy i owoce.

„Należy pamiętać, że piramida jest jedynie schematem ideowym, a konkretne ilości poszczególnych produktów powinny być dobierane indywidualnie, w zależności od masy ciała, wzrostu, płci, stanu fizjologicznego, wydatków energetycznych i innych zmiennych. Jak podkreślają autorzy piramidy jest ona kierowana do osób zdrowych i w przypadku współistnienia różnych jednostek chorobowych konieczna może okazać się modyfikacja prezentowanych przez nią zaleceń. W tym przypadku najlepiej skonsultować się z wykwalifikowanym dietetykiem lub lekarzem.”- Ula Somow, dietetyk Fundacji Szkoła na Widelcu

Można powiedzieć, że Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej jest, podobnie jak przepis kulinarny, jedynie drogowskazem. I tak jak posiadanie nawet najlepszych receptur nie czyni nas szefem kuchni, tak poznanie zasad żywienia nie rozwiąże wszystkich dietetycznych dylematów. Ale zarówno w jednej, jak i drugiej dziedzinie warto zadbać o najlepszej jakości produkty: świeże i jak najmniej przetworzone.

Piramida do pobrania TU.

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Używamy ich w celach statystycznych. Każdy użytkownik może nie wyrazić zgody na umieszczanie plików typu cookies na jego urządzeniu końcowym. W tym celu należy skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików typu cookies w przeglądarce internetowej.
Zamknij