Co możemy zrobić, aby nasze dziecko chętnie zjadło drugie śniadanie w szkole ?

Warto wiedzieć

6 kroków

Często zdarza się, że Twoje dziecko zabiera drugie śniadanie z domu, ale w nietkniętej formie przynosi  je z powrotem? Przedstawiamy poniżej kilka pomysłów na to  jak to zmienić w nadchodzącym roku szkolnym.

KROK 1

Zaangażuj dziecko – niezależnie od wieku lubimy decydować i być pytani o zdanie. Zwłaszcza jeśli dotyczy to nas samych. Uczucie sprawczości i uczestnictwo w podejmowaniu decyzji zwiększa szanse na to, że nasza pociecha zje drugie śniadanie. Oczywiście wybór musi być kontrolowany, tak aby posiłek spełniał nie tylko oczekiwania dziecka, ale także rodzica. Jak to zrobić – zapytaj: wolisz kanapkę z twarożkiem, czy hummusem? Chciałbyś warzywa w środku kanapki czy podane oddzielnie? Warto również poświęcić chwilę czasu i przygotować coś wspólnie – może nadacie koloru dodając pieczonego buraka do hummusu lub razem przygotujecie sałatkę owocową? Im częściej będziemy angażować dziecko w gotowanie, tym większa szansa na sukces.

tabelka 1 do jpg

KROK 2

Ustalcie dni tematyczne – poniższa tabela to tylko propozycja! Wspólnie ustalcie swoje „tematy przewodnie“ na każdy dzień.

KROK 3

Planujcie wspólnie – możecie wykorzystać tabelkę i powiesić ją na lodówce na początku tygodnia. Tematy (np. kanapka, Kuchnia Świata, Dzień Nowości, Sałatka, Naleśniki, Jajka) wymyślcie na początku roku szkolnego i trzymajcie się ich przez dany okres, np. semestr. W rubryce „potrawa w tym tygodniu“ wpisujemy więcej szczegółów np. kanapka razowa z pastą z fasoli i suszonymi pomidorami. W rubryce „warzywo lub owoc“ wpisujemy produkt, na który decydujemy się w danym posiłku – rubryka służy temu, aby nigdy nie zapomnieć o tym ważnym elemencie komponowania jadłospisu i nauczyć dziecko tej ważnej zasady. Dodatkowo dziecko uczy się nazw produktów, możemy poprosić żeby samodzielnie wpisało nazwę (nauka pisania i literowania), jak również wspieramy poczucie sprawczości, decyzyjności i zaangażowania. Podobnie wypełniamy rubrykę „źródło białka“ wybierając produkt spośród nabiału, jajek, nasion roślin strączkowych (soczewicy, fasoli, grochu, cieciorki), mięsa, ryby. Na sam koniec wybieramy napój – woda lub woda z owocami, herbata ziołowa lub owocowa, oczywiście staramy się nie dodawać do napojów cukru. Unikajmy też soków owocowych, zwłaszcza z zagęszczonych koncentratów.

Link do pobrania tabelki na dole strony.

tabelka 2 popr do jpg

KROK 4

Forma podania – przemyśl jak sprawić by potrawa była wygodna do zjedzenia w warunkach szkolnych – pokrojenie na mniejsze kawałki, użycie papierków, wykałaczek lub specjalnych pudełek z przedziałkami. Wzoruj się na metodzie konstruowania japońskich śniadaniówek – tzw. Bento, o których możesz poczytać w internecie szukając inspiracji. Pamiętaj, że tak samo ważne jak fajny piórnik czy plecak, fajna musi być śniadaniówka wtedy i nią dziecko będzie chciało się pochwalić!

KROK 5

Zadbaj o estetykę i element zaskoczenia – w końcu jemy oczami! Kolorowe serwetki, pojemniki z ulubionym bohaterem, zwierzęciem lub herbem klubu sportowego ucieszą młodszych i starszych uczniów. Młodzież warto wyposażyć w specjalne, a przy tym fajne i kolorowe termosy, w których do szkoły mogą zabrać ciepły posiłek. Inna forma ułożenia kanapki (np. pokrojonej w „paluszki“ lub na pół – w trójkąty) może dużo zmienić.A może zaskakujący liścik ze śmiesznym zdaniem lub rysunkiem – kreatywność Twoim sprzymierzeńcem! Dziecko wtedy zawsze będzie chciało zobaczyć co dziś fajnego dla niego przygotowałeś 🙂

KROK 6

Zapakuj czasami coś czym maluch będzie mógł się podzielić z przyjaciółmi. Pokrój więcej papryki w słupki lub marchewki, przygotuj szaszłyki z kolorowych winogron. Aprobata rówieśników sprawić może, że dziecko „bardziej” doceni zawartość swoich śniadaniówek.

Mamy nadzieję, że wskazówki przyczynią się do tego, że drugie śniadanie Twojego dziecka rzadziej będzie Twoją kolacją;). Zjadanie przygotowanego do szkoły posiłku jest ważne dla zdrowia, możliwości intelektualnych i kształtowania nawyków żywieniowych dziecka lub nastolatka, ale także w celu przeciwdziałaniu marnowania żywności.

Powodzenia!

A i pamiętajcie PONIŻEJ  ściągnąć i wydrukować tabelkę – to dobry początek – wspólnej przygody z drugim śniadaniem 😉

A i przypominamy o naszym nowym projekcie skierowanym do szkół – www.dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl

Więcej przeczytacie tu.

Autorem artykułu jest dietetyk Urszula Somow.

POBIERZ

Pobierz - Drugie śniadanie z Fundacją Szkoła na Widelcu

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Używamy ich w celach statystycznych. Każdy użytkownik może nie wyrazić zgody na umieszczanie plików typu cookies na jego urządzeniu końcowym. W tym celu należy skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików typu cookies w przeglądarce internetowej.
Zamknij