Mleko nie zawsze od krowy

Warto wiedzieć

Mleka migdałowe, owsiane, ryżowe, kokosowe… To, co je łączy to brak białka pochodzenia zwierzęcego. Czy warto je stosować w diecie?

Mleka zbożowe, z racji na charakter użytego surowca, mają wyższą zawartość węglowodanów i stosunkowo mało tłuszczu. Obfitują też w witaminy z grupy B. Z kolei mleka orzechowe są bogatsze w tłuszcz, jest to jednak ten „dobry” tłuszcz, czyli korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe. Orzechy i zboża są źródłem błonnika, potasu, żelaza, magnezu i wapnia. W mleku również znajdziemy te składniki. Warto czytać skład mlek roślinnych – warto wybrać te fortyfikowane wapniem, witaminą D i B12. Sprawdzajmy również czy nie zawierają niepotrzebnych składników takich jak zagęstniki, stabilizatory i konserwanty.

Mleka roślinne są dobrą alternatywą dla osób z nietolerancją laktozy. Zawierają jednak inne alergeny – głównie orzechy, ewentualnie gluten. Zasada wprowadzania ich do diety dziecka jest podobna, jak w przypadku mleka krowiego- ze względu na dużą zawartość białka nie zaleca się wprowadzania ich przed ukończeniem drugiego roku życia.

             Osoby zainteresowane zastępowaniem mleka krowiego roślinnym od razu uprzedzamy – jest zdecydowana różnica w smaku! Mleka roślinne będą miały charakterystyczny dla surowca, słodki posmak. Dlatego dobrze sprawdzają się w deserach.

Jak zrobić domowe mleko roślinne?

Bardzo łatwo! Wybrany surowiec (wiórki kokosowe, płatki owsiane, migdały, orzechy nerkowca) moczymy przez całą noc. Orzechy posiadające skórkę (jak np. migdał czy orzech włoski) warto obrać zalewając wrzątkiem. Do uzyskania 800 ml mleka wystarczy ok. 1 szklanka wybranego produktu. Następnego dnia namoczony surowiec płuczemy i blendujemy z 4 szklankami wody. Ostatnim etapem jest przesączenie naszej masy przez gazę i wyciśnięcie. Proszę bardzo, mleko roślinne gotowe!

Zachęcamy do domowej produkcji – to świetna zabawa, a powstały produkt jest zdrowy i naprawdę pysznie smakuje. Możemy przygotować mleko z dodatkami smakowymi, np. miodem, wanilią, karobem lub naturalnym kakao. A odcedzone resztki najlepiej wykorzystać do produkcji innych dań – past kanapkowych, owsianki czy trufli orzechowych.

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij