Fleksitarianizm- czyli jak powinniśmy jeść

Warto wiedzieć

„Właściwe odżywianie będzie medycyną jutra”

L. Pauling

 

Fleksitarianizm- nowy trend, czy może sposób żywienia, którego wprowadzenie powinna rozważyć większość z nas?

Pojęcie to zostało użyte po raz pierwszy w latach 90. XX wieku przez Lindę Anthony, która uważała, że zdrowe odżywianie nie musi wiązać się z koniecznością przejścia na wegetarianizm. Termin ten pochodzi od angielskiego słowa flexible, co oznacza elastyczny, giętki. Tak też postrzegani są fleksitarianie. Stosowana przez nich dieta nie opiera się na restrykcyjnych zasadach. Na co dzień spożywają głównie warzywa i owoce, aczkolwiek dopuszczają okazjonalne spożywanie mięsa.

W 2009 rok, za sprawą akcji nawołującej do rezygnacji z posiłków mięsnych w każdy poniedziałek, zainicjowanej przez muzyka Paula McCartney’a oraz jego córki fleksitarianizm stał się bardziej rozpoznawalny. Do akcji „Meat Free Monday” przyłączyło się wiele znanych osób, m.in. aktorki Gwyneth Paltrow, Emma Thompson czy brytyjski szef kuchni, propagator zdrowego stylu życia Jamie Oliver. Mamy również polskie odzwierciedlenie tej akcji – Roślinne Poniedziałki, którą prowadzi RoślinnieJemy.

W literaturze możemy spotkać różne interpretacje tej idei. Najczęściej stosowana definicja zakłada ograniczenie ilości posiłków mięsnych w ciągu tygodnia. Inna– przy stosowaniu na co dzień diety wegetariańskiej, dopuszcza sporadyczne spożywanie potraw mięsnych. Jest to idealne rozwiązanie dla osób, których celem jest wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych, bez konieczności całkowitego wykluczenia z diety produktów mięsnych.

Korzyści z wprowadzenia tego typu sposobu żywienia jest wiele, przede wszystkim zdrowotnych (cieszy się z tego nasz organizm!), a także etycznych czy ekologicznych. Badania naukowe sugerują, także iż nadmierna konsumpcja mięsa, szczególnie czerwonego oraz przetworzonych produktów mięsnych zwiększa ryzyko wielu chorób, m.in. nowotworów.

W 2015 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opublikowała raport, z którego wynika, iż spożywanie ok. 50 g przetworzonego mięsa dziennie (2-3 plasterki szynki) może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego aż o 18%.

Ograniczenie spożycia klasycznych schabowych, czy mielonych, jest również szansą, że na naszych talerzach pojawiają się nowe produkty. Z tego względu fleksitarianizm może być rozwiązaniem, które przyniesie nam możliwość odkrycia nowych smaków, a przy tym pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie. Jedzmy dobrze każdego dnia!

Autor: Patrycja Pietraszek, dietetyk

 

Bibliografia:

  • http://www.iarc.fr/en/media-centre/iarcnews/pdf/Monographs-Q&A_Vol114.pdf
  • http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/
  • https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-flexitarian-diet
  • Hicks T.M i wsp.: Global Provisioning of Red Meat for Flexitarian Diets. Frontiers in Nutrition, 2018.
newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij