Dynia – królowa jesieni

Warto wiedzieć

Letni raj owocowo-warzywny za nami. Teraz na ratunek przychodzi dynia - bezsprzeczna królowa jesieni.

Sezon na dynię kojarzymy z listopadowymi świętami, ale tak naprawdę trwa on od sierpnia do początku nowego roku, a coraz częściej na straganach i w sklepach dostać możemy ją już nawet do końca stycznia.

Odmian dyni jest wiele- piżmowa, hokkaido, prowansalska, makaronowa, olbrzymia i wiele innych. Przez konsumenta najbardziej doceniane są odmiany o mocno pomarańczowym miąższu, charakteryzujące się jednocześnie wysoką zawartością beta-karotenu. Ten naturalny barwnik wykazuje tzw. właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu nie tylko hamuje starzenie się skóry, ale także korzystnie działa na wzrok, układ immunologiczny, układ nerwowy oraz łagodzi stany zapalne. Badania wskazują, że spożywanie naturalnych źródeł beta-karotenu może chronić nas także przed niektórymi zmianami nowotworowymi. Innymi silnymi przeciwutleniaczami zawartymi w miąższu dyni są flawonoidy, polifenole, czy fitosterole, które dodatkowo wzmacniają działanie beta-karotenu.

Wysoka wartość dietetyczna dyni wynika m.in. z jej niskiej kaloryczności, przy wysokiej wartości odżywczej. W 100g dyni znajduje się jedynie 26 kcal, ale jednocześnie aż 340 mg potasu oraz całodzienne zapotrzebowanie na witaminę A! Możemy zatem zjeść naprawdę dużą porcję tego warzywa bez strachu o przytycie, dostarczając sobie jednocześnie prawdziwą bombę odżywczą, w tym m.in. potasu, magnezu, czy witaminy C. W niektórych kulturach jada się również bogate w foliany, wapń i błonnik liście dyni, w Europie natomiast bardzo popularne są jej nasiona. Pestki dyni najlepiej kupować jeszcze w łupinach, wtedy właśnie mają najwięcej wartości odżywczych, takich jak cenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe, cynk, żelazo, wapń czy magnez.

Dynię polecamy wszystkim! Ze względu na wysoki potencjał antyoksydacyjny, jak również zawartość magnezu, potasu, żelaza oraz stosunkowo niską zawartość błonnika, dynię polecić można też sportowcom, którzy nie chcą nadmiernie obciążać żołądka przed treningiem lub zawodami. Dynia nadaje się także dla dzieci, ponieważ jest słodka w smaku i lekkostrawna.

Miąższ dyni można jeść zarówno po ugotowaniu, pieczeniu, grillowaniu lub duszony na maśle, ale także na surowo w postaci przekąski lub surówek. Utarta z jabłkiem lub marchewką, z dodatkiem soku z mandrynki lub pomarańczy może przekonać nie jednego malucha do jedzenia surówek, a dla bardziej wykwintnych podniebień polecam także sezonowe połączenie z jarmużem, doprawione dressingiem z oliwy z oliwek, musztardy, naturalnego miodu i odrobiny octu jabłkowego. W postaci pieczonej lub grillowanej doskonale pasuje do koziego sera, którym można ją również faszerować. Pyszne są też pierożki lub kopytka dyniowe z masłem szałwiowym, ale dynia sprawdzi się również jako element bardziej dietetycznych przepisów mącznych, m.in. placków owsianych, orkiszowych racuszków, czy razowych naleśników (zarówno jako farsz jak i składnik ciasta). Odmiana makaronowa pozwala nam nawet w prosty sposób wykonać warzywne spaghetti, a z dyni piżmowej przygotujemy rewelacyjne, pieczone w ziołach frytki. Ponieważ przetwarzanie dyni jest czasochłonne, a pomysłów na jej wykorzystanie mnóstwo, praktycznym rozwiązaniem jest zamrożenie dyni w postaci pulpy (ugotowaną lub pieczoną dynię wystarczy zmiksować) lub przechowywanie jej przez kilka dni w lodówce. Porcje takiego dyniowego przecieru wykorzystać możemy jako dodatek do owsianki, ciasteczek z bakaliami lub ciasta dyniowego, ale także przygotowując aromatyczną zupę-krem, mus z dodatkiem jabłka i korzennych przypraw lub rozgrzewające risotto dyniowe. Spróbować też możemy sorbetu dyniowego, soku lub koktajlu z jej dodatkiem oraz przetworów takich jak dynia marynowana, dynia w occie, czy powidła z dyni.

 

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij