NAKARM SWÓJ MÓZG – dieta dla mózgu

Warto wiedzieć

Większość z nas wie, że to co jemy wpływa na nasze zdrowie. Rzadko jednak kojarzymy, że to co znajduje się na naszych talerzach może mieć wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu!

Mózg zbudowany jest głównie z wody i kwasów tłuszczowych, ale do pracy potrzebuje też glukozy, czyli cukru prostego. Chyba każdy wie, że słabo się myśli, gdy jest się głodnym. Na szybkość procesów myślowych będzie zatem wpływać m.in. dostępność „paliwa“, czyli poziom glukozy we krwi, ilość wypijanej wody i odpowiednie „cegiełki“ do budowy połączeń nerwowych.

Sprawność mózgu zależy m.in. od szybkości przewodzenia impulsów nerwowych i efektywności wytwarzania nowych połączeń w ich strukturach. Neurony, czyli komórki układu nerwowego, przekazują impulsy szybciej, gdy są zbudowane w przeważającej ilości z kwasów tłuszczowych nienasyconych. Ich źródłami w diecie są przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego, takie jak orzechy, nasiona roślin oleistych, awokado oraz wytłaczane z nich oleje. Produkty zwierzęce dostarczają głównie kwasów tłuszczonych nasyconych, które poprzez swoją budowę chemiczną posiadają dość stałą konsystencję (np. tłuszcz w mięsie, smalec, masło). Konsystencja ta decyduje, że wbudowane w neurony czynią ich ściany mniej elastycznymi i wolniej odpowiadającymi na przekazywane bodźce. Należy zatem pilnować, aby żywieniowych źródeł kwasów nasyconych (m.in. masła, śmietany, mięsa, majonezu) nie było dużo więcej niż korzystnych kwasów tłuszczowych znajdujących się w orzechach, nasionach, niepodgrzewanych olejach roślinnych i innych produktach roślinnych. Od każdej reguły znajdzie się jednak wyjątek! Najbardziej niekorzystnymi kwasami tłuszczowymi dla naszego mózgu będą izomery „trans“ kwasów tłuszczowych, powstające podczas smażenia w głębokim tłuszczu roślinnym lub utwardzonymi podczas przemysłowego procesu powstawania produktu zawierającego olej. Aby sprawnie myśleć należy unikać w diecie produktów smażonych, fast foodów oraz tych z tłuszczem „utwardzonym“/“uwodornionym“ na etykiecie. Z kolei wartościowym tłuszczem zwierzęcym jest tłuszcz zawarty w rybach morskich (np. śledziu, makreli czy łososiu). Znakomitym źródłem najbardziej korzystnych dla funkcjonowania mózgu kwasów omega-3 są: orzechy włoskie, nasiona chia i siemię lniane.

Innym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 są także algi morskie, jednak ich spożycie w naszym kraju nie jest zbyt wysokie. Warto zwrócić jednak uwagę na inne zielone rośliny. Według badań czynnikiem, który najsilniej wpływał na zachowanie prawidłowych funkcji mózgu do późnych lat życia, było spożycie zielonych warzyw liściastych. Korzystny efekt był obserwowany już przy spożyciu 1,5 szklanki surowych warzyw liściastych lub ½ szklanki tych warzyw w postaci ugotowanej. Warzywa liściaste to m.in. rukola, roszponka, sałata lodowa, sałata rzymska, sałata masłowa, sałata kędzierzawa, kapusta pekińska, szpinak, jarmuż, botwinka, natka pietruszki.

Innymi czynnikami żywieniowymi korzystnie wpływającymi na stan zdrowia mózgu i obniżającymi ryzyko chorób demencyjnych, okazały się nasiona roślin strączkowych (fasola, soczewica, ciecierzyca, groch, bób), owoce jagodowe, ryby, orzechy, oliwa, produkty pełnoziarniste– dieta bogata w niskoprzetworzone produkty roślinne, z niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych (dodanych).

W chwilach zmęczenia pamiętajmy też o prawidłowym nawodnieniu – jeśli siedząc w pracy lub szkole zdarzy Ci się być ospałym, mieć zmienny nastrój, szybko się irytować i… trochę wolniej myśleć, zacznij od kilku przysiadów oraz 1-2 szklanek wody. W końcu człowiek, a zwłaszcza jego mózg, składa się głównie z wody!

Już 22 kwietnia 2018 specjalny odcinek Teleranka z udziałem Fundacji Szkoła na Widelcu. Grzegorz Łapanowski i Urszula Somow będą gotować i rozmawiać z młodzież, o tym, jak nakarmić swój umysł. Oglądajcie.

Dieta dla mózgu Fundacja Szkoła na Widelcu

Dieta dla mózgu

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij