Czas na szparagi!

Warto wiedzieć

Maj - czas szparagów nastał! Warto pokazać je dzieciom, przygotować razem i porozmawiać o sezonowości w kuchni.

Sezon szparagowy trwa bardzo krótko (ok 2 miesięcy), zaczynając się w drugiej połowie kwietnia lubna początku maja. Zwiastują nadejście cieplejszych pór roku, stąd też nazwa – z greckiego „asparagus“ oznacza bowiem „młody pęd“.

Te ciekawe rośliny występują w różnych kolorach, ale najbardziej znane są zielone i białe. Ciekawostką jest to, że zieloną barwę szparagi wytwarzają poprzez wyrastanie na słońcu, tymczasem odmiana biała najczęściej rośnie przykryta ziemią w specjalnych kopcach, dlatego zielony barwnik (chlorofil) się w nich nie wytwarza.

Szparagi są pełne korzystnych składników zdrowotnych, dostarczając jednocześnie niewielu kalorii. Szparagi dostarczają prowitaminę A, witaminę K, witaminę C, ale także kwas foliowy, dlatego mogą zastąpić sałatę, rukolę lub inne zielone warzywa dodawane do posiłku. Jak wszystkie warzywa są również źródłem antyoksydantów, czyli składników zwalczających nadmiar wolnych rodników w organizmie, przez co można przypisać im właściwości przeciwzapalne, antynowotworowe i pomagające zatrzymać młodość. Można polecić je osobom cierpiącym na nadciśnienie, cukrzycę i problemy z cholesterolem, ale także kobietom w ciąży (kwas foliowy i korzystny wpływ na gospodarkę glukozy). Dodatkowo szparagi poprawiają pracę jelit i korzystnie wpływają na mikroflorę jelitową. Jedną z większych zalet szparagów jest jednak szybkość i prostota w ich przygotowaniu oraz łatwość wkomponowania do jadłospisu.

Kulinarnie szparagi nie powinny sprawiać bowiem trudności – w przypadku białych (twardszych i bardziej łykowatych niż zielone) warto obieraczką zdjąć skórkę, omijając główki. Szparagi gotujemy wstawiając je pionowo do garnka, najlepiej aby główki wystawały kilka cm ponad powierzchnię wody. Zielone szparagi gotują się krócej niż białe, starajmy się ich nie przegotowywać. Znakomicie smakują również z piekarnika lub gotowane na parze, zwłaszcza z warzywnym dipem lub sosem jogurtowym. Dodawajcie szparagi do omletów, sałatek, dań stir-fry, frittaty lub zapiekanek.

Spieszcie się szparagami – tak szybko odchodzą!

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Używamy ich w celach statystycznych. Każdy użytkownik może nie wyrazić zgody na umieszczanie plików typu cookies na jego urządzeniu końcowym. W tym celu należy skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików typu cookies w przeglądarce internetowej.
Zamknij