Ile cukru jedzą polskie dzieci?

Warto wiedzieć

Słodkie bułeczki, batoniki, ciasta, ciasteczka. Dookoła nas mnóstwo słodkości, czyli cukier, dużo cukru! Z każdej możliwej strony zalewają nas reklamy słodkich produktów (o reklamie pisaliśmy trochę wcześniej à Reklama czy działa na nasze dziecko? Przeczytajcie-warto). Na przystankach reklamy „przecukrzonych” batoników, w kinie przed seansem reklamy „rozpływającej się w ustach” czekolady. Gdzie się nie obejrzymy, tam coś słodkiego...

Czy w takim razie cukier jest fajny, skoro na co dzień się nim otaczamy?

Jeżeli chodzi o preferencje smaku słodkiego to odpowiedź jest oczywista. Ale jak to wygląda z perspektywy wpływu na nasze zdrowie?

 

 

Zalecane spożycie

Zgodnie z aktualnymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia cukier dodany powinien stanowić nie więcej niż 10% całodziennej energii z diety (dla osoby dorosłej o średnim zapotrzebowaniu energetycznym 2000kcal, jest to ok. 50g cukru, czyli 10 łyżeczek, w przypadku dzieci 5 łyżeczek, przy czym dzieci poniżej 2. roku życia nie powinny w ogóle spożywać produktów z cukrem dodanym). Jednak najkorzystniej dla naszego zdrowia byłoby, gdyby stanowił on poniżej 5% całodziennej energii z diety.

 

 

Faktyczne spożycie

Jak wynika z danych GUS, spożycie cukru w przeliczeniu na 1 mieszkańca wynosi 42,3kg- a to oznacza, że dziennie średnio spożywamy 23 łyżeczki cukru!

W ostatni czasie ukazały się również wyniki badania przeprowadzonego przez analityków Narodowego Funduszu Zdrowia. Jak się okazało na przestrzeni 2008-2017 spożycie cukru wzrosło o 6,1kg. Co prawda zmalało spożycie cukru nieprzetworzonego, co naszym zdaniem wynika z tego, że zdecydowanie mniej gotujemy, wzrosło jednak spożycie cukru dodanego, ukrytego, głównie za sprawą tego, że kupujemy gotowe produkty, spożywamy duże ilości słodkich napojów i przekąsek.
Problem nadmiernego spożycia cukru oczywiście dotyczy również dzieci. Badania przeprowadzone w 8 krajach europejskich w grupie dzieci 1-3 lat, wykazały, iż 12-miesięczne dziecko spożywa średnio 65g cukru dziennie (30% całodziennej energii z diety!), a 3- latek aż 83 g- co stanowi odpowiednio 13 i 17 łyżeczek cukru!

 

 

Gdzie „ukrywa się” cukier?

Głównym źródłem cukru w diecie są oczywiście słodycze, to każdy z pewnością wie. Niestety nie każdy jest świadomy, że znajduje się on w wielu innych produktach, również tych niesłodkich. „Dobrym” przykładem są gotowe sosy do potraw, które w 100 ml mogą zawierać nawet 16-20 g cukru, czyli 3-4 łyżeczki! A mało kto zje tylko 100 ml…
Dodatkowo, warto wziąć pod uwagę fakt, że cukier może występować pod różnymi nazwami. Tych nazw jest kilkadziesiąt! Cukier trzcinowy, syrop glukozowo- fruktozowy, syrop z agawy, cukier inwertowany, sacharoza, fruktoza, melasa, syrop ryżowy czy syrop kukurydziany i wiele innych- to wszystko cukier!

 

 

Dlaczego właściwie cukier jest „niefajny”

Coraz częściej słyszymy określenia „słodka trucizna”, „biała śmierć”. Czy mają one swoje uzasadnienie? Czy rzeczywiście powinniśmy unikać cukru w diecie?

Jest to produkt, który nie posiada żadnej wartości odżywczej, a dodatkowo jest źródłem pustych kalorii. Jego nadmiar szkodzi! O tym powinniśmy pamiętać! Liczne badania naukowe pokazują, że z nadmiernym spożyciem cukru wiąże się ryzyko rozwoju:

  • cukrzycy typu II,
  • chorób układu sercowo-naczyniowego;
  • nadwagi, otyłości;
  • próchnicy zębów;
  • licznych niedoborów składników mineralnych i witamin.

Na ogół produkty o dużej zawartości dodanego cukru, nie posiadają dobrej wartości odżywczej. Nie wnoszą do diety dziecka, żadnych niezbędnych składników, ale za to zwiększają jej kaloryczność.

Rodzicu to Ty jesteś odpowiedzialny za to jak wygląda dieta twojego dziecka. Czytaj etykiety, wybieraj świadomie. Pamiętaj, że szczęśliwe dziecko, wcale nie musi codziennie otrzymywać „przecukrzonej” przekąski. Dbaj o to by dobrze jadło, kontroluj jakie posiłki są przyrządzane w żłobku, przedszkolu, szkole. W razie wątpliwości, zastrzeżeń reaguj!
W Polsce otyłość dotyczy 13% chłopców oraz 5% dziewcząt, a nadwaga aż 44% chłopców i 25% dziewcząt- te dane zdecydowanie powinny nas martwić. Nie możemy przejść obok tego obojętne. Jeżeli zależy nam na tym by nasze dzieci cieszyły się długim, zdrowym życie- działajmy.

 

 

Wskazówki jak ograniczyć cukier dodany w diecie:

  • Słodkie napoje zastąp wodą, np. z dodatkiem mięty i cytryny;
  • Spróbuj ograniczyć dosładzanie herbaty- stopniowo, małymi krokami, aż któregoś dnia zdasz sobie sprawę, że herbata z cukrem wcale nie jest smaczna- tak, tak, takie zjawisko jest możliwe. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z herbatą dla Twojego dziecka, nie zaczynaj nawet jej słodzić;
  • Jogurty owocowe z masą cukru w składzie zastąp jogurtem naturalnym z musem owocowym (ze świeżych bądź mrożonych owoców);
  • Staraj się wybierać świeże owoce, a nie owoce w syropie cukrowym, napoje czy nektary;
  • Przecukrzone płatki śniadaniowe zastąp zwykłymi płatkami owsianymi, jaglanymi czy orkiszowymi- i dodaj do nich fajne dodatki, np. owoce, orzechy czy kokosa;
  • Czytaj etykiety- pamiętaj, że cukier występuje również w niesłodkich produktach. Może na początek postaraj się ograniczać ilość produktów, w których cukier występuje jako 1 z 3 głównych składników;
  • Postaraj się samodzielnie przygotowywać posiłki dla siebie i rodziny, ogranicz spożywanie żywności wysokoprzetworzonej.

 

I oby się chciało, tak jak się nie chce!

 

 

 

Bibliografia:
Pawellek i wsp.: Factors associated with sugar intake and sugar sources in European children from 1 to 8 years of age. European Journal of Clinical Nutrition, 2017.
Chow KF: A Review of Excessive Sugar Metabolism on Oral and General Health. Chinese Journal of Dental Research, 2017.
Vos i wsp.: Added Sugars and Cardiovascular Disease Risk in Children: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation, 2017.
World Health Organisation (WHO). Guideline: Sugars Intake for Adults and Children, 2015: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/149782/1/9789241549028_eng.pdf.
Główny Urząd Statystyczny: Dostawy na rynek krajowy oraz spożycie niektórych artykułów konsumpcyjnych na 1 mieszkańca w 2016r.
Cukier, otyłość –konsekwencje. Przegląd literatury, szacunki dla Polski. Departament Analiz i Strategii. Narodowy Fundusz Zdrowia, 2019r.

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij