Cheat meal, cheat day- czy ma sens?

Warto wiedzieć

Ostatnio bardzo często spotykamy się z „modnymi” w całym społeczeństwie hasłami: „cheat day”, „cheat meal”.
Wakacje są uznawane za idealny moment na ich regularne stosowanie.
Co to takiego jest ? Na czym właściwie polega ?

Cheat meal to taki trochę „oszukany posiłek”, który zazwyczaj jest odstępstwem od dobrej diety. Bardzo często definiowany jest jako posiłek wysokokaloryczny, z dużą zawartością tłuszczu lub cukru. W prostych słowach większości kojarzy się on z przyjemnością, rozpustą i brakiem jakichkolwiek ograniczeń, „pod kurek”.

Natomiast cheat day to dzień, w którym spożywane są tylko takie posiłki. Zazwyczaj wygląda tak, że jest to konkretny dzień tygodnia, najczęściej przypada on na weekend- sobotę lub niedzielę, czyli przez sześć dni trzymamy dietę, a siódmego dnia jemy wszystko to na co mamy ochotę- charakterystyczne postępowanie osób „walczących ze zbędnymi kaloriami”. Bo przecież nie można cały czas odmawiać sobie „dobrego jedzenia”.

Oczywiście posiłek typu cheat meal będzie różnie definiowany- dla jednej osoby będzie to pizza, dla innej klasyczny schabowy od mamusi, a inni cheat meal będą definiowali jako słodki deser bądź przekąskę. W tym przypadku ile osób tyle upodobań.

Możemy znaleźć sporo różnych publikacji, które sugerują że pozwalanie sobie od czasu do czasu na coś „zakazanego” czy też robienie sobie „przerw” w dobrej diecie sprzyja dążeniu do redukcji masy ciała (tzw. Intermitten dieting- możemy spotkać również określenia, takie jak „refeed”, czy „diet break”).

Wyniki badań są przychylne stosowaniu tego typu strategii. W wielu przypadkach osoby uczestniczące w takich badaniach traciły zbędne kilogramy i dłużej utrzymywały ten efekt, w porównaniu do osób odchudzających się, niestosujących przerw w swojej diecie. Bardzo często zdarza się, że „oszukany posiłek” lub „rozpustną sobotę” stosują osoby nie będące na diecie redukcyjnej, w celu kontrolowania ilości zjadanych, bezwartościowych rzeczy. Z doświadczenia wiemy, że znajdą się osoby, które twierdzą iż stosują taki „cheat meal” od czasu do czasu, a tak naprawdę robią to kilka razy dziennie. Z tego względu naszym zdaniem nie u każdego będzie to właściwe postępowanie. Dlaczego? Jest dość prosta na to odpowiedź. Dla niektórych osób cheat meal może przekształcić się w cheat day, cheat day w cheat week, a cheat week w cheat life i wtedy najczęściej prawidłowe żywienie idzie w zapomnienie.

 

Czy w takim razie cheat meal ma sens?
Wszystko zależy od naszych nawyków żywieniowych. Jeżeli na co dzień nasz sposób żywienia jest prawidłowy, jesteśmy świadomi jakie produkty powinniśmy wybierać, jeżeli wiemy co nam służy, a czego powinniśmy unikać to nic złego się nie wydarzy jeżeli przytrafi nam się dzień, w którym zjemy coś wysokokalorycznego. Każdy od czasu do czasu może pozwolić sobie na ulubioną pizzę czy duże lody. Zupełnie normalne jest to, że od czasu do czasu jemy coś nieplanowanego. Tak naprawdę najważniejszy, a tym samym najtrudniejszy jest w tym wszystkim umiar i zdrowy rozsądek.

Bardzo ważne jest, by na co dzień większą część tego co jemy- 80-90% stanowiła dobra, niskoprzetworzona żywność, a 10% to mogą być mniej wartościowe posiłki czy produkty. Najważniejsze by nie dopuścić do sytuacji odwrotnej.

 

Wdrożenie takiej zasady może ułatwić przestrzeganie kilku zasad:

  • Staraj się wybierać prawdziwe jedzenie, jeżeli najdzie cię ochota na burgera z frytkami, wybierz takie miejsce, w którym otrzymasz prawdziwą bułkę, prawdziwego kotleta wege lub mięsnego no i porządną ilość świeżych warzyw.
  • Tą samą zasadę stosuj kupując pączka czy jagodziankę, niech to będzie najlepsza drożdżówka w mieście!
  • Inny sposób to przyrządzanie tych potraw samodzielnie, jeśli założylibyśmy, że jemy to tylko jak sami zrobimy, to na pewno domowe ciasto i własnoręcznie przygotowane burgery nie wjeżdżałyby na stół codziennie.
  • Pamiętaj o tym, że taki posiłek nie powinien być dodatkowym 7 lub 8 posiłkiem w ciągu dnia. Pizza może być obiad, a lody podwieczorkiem.
  • Ciesz się danym posiłkiem, nie miej wyrzutów sumienia.
  • Nie utożsamiaj mało wartościowych posiłków z nagrodą i nie ucz tego dzieci.

 

A co w przypadku cheat meal/ cheat day u dzieci?

Nie od dziś wiadomo, że kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dzieci rozpoczyna się już od pierwszych dni życia. W okresie intensywnego rozwoju nasze pociechy są szczególnie wrażliwe oraz podatne na różne bodźce. Z tego względu niezwykle ważne jest to jak wygląda ich sposób żywienia, a właściwie to co przygotowują rodzice.
Pamiętajmy o tym, że dzieci mają zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie kaloryczne niż dorośli. Może okazać się, że taki cheat day bardzo przewyższy dzienne zapotrzebowanie na energię, co może stanowić prostą drogę do rozwoju nadwagi czy otyłości. Posiłki, które przygotowujemy dzieciom powinny być wartościowe, dostarczać niezbędnych do prawidłowego rozwoju witamin i składników mineralnych, a nie być źródłem nadmiaru kalorii, a przy okazji nadmiaru, np. cukru. Poza tym, dzieci wielu rzeczy nie są w stanie kontrolować. Wiele wyborów dokonują wzorując się na swoich bliskich, w szczególności rodzicach.

Badania pokazują, iż kontakt z wysokoprzetworzonym jedzeniem, w tym typu fast food mają nawet 12-miesięczne dzieci- to powinno nas niepokoić. Zwłaszcza, że takie malutkie dziecko, samo nie sięgnęło po burgera czy frytki.

Takie posiłki jak słodycze i fast-food nie powinny być serwowane dzieciom poniżej 2. roku życia!

Po drugim roku życia czas na wprowadzanie mądrych, konsekwentnych zasad żywieniowych, które ułatwią dziecku rozumienie świata jedzeniowego. Najważniejsze jest to by dzieci rozumiały, że takie posiłki nie mogą być podstawą ich diety. Warto wprowadzić jasne zasady, jeśli chodzi o jedzenie typu słodycze, słone przekąski i fast-food. I całkowity zakaz nie będzie tu najlepszą drogą do budowania dobrych relacji z jedzeniem. Za to zasada, że jemy taki posiłek max. raz w tygodniu albo tylko w weekend może być bardzo dobrze tolerowana przez najmłodszych. Zasady te powinny być jasne i akceptowane przez wszystkich członków rodziny.

 

Pamiętajmy- jedzenie to nasze paliwo!

Wielu z nas- dorosłych, nie wlewa byle jakiego paliwa do baku samochodu, by jak najdłużej było sprawne. Jeżeli, więc potrafimy zadbać o nasze dobra materialne, nie zapominajmy o tym by zadbać o własny organizm. Nie faszerujmy siebie i swoich bliskich byle jakim jedzeniem. Dbajmy o siebie nawzajem oraz o swoje otoczenie. Jedzmy dobre jedzenie, pyszne, sezonowe warzywa i owoce, a cheat day wcale nie będzie dla nas upragnionym dniem tygodnia.

 

 

Bibliografia:
Peos, J. J., Norton, L. E., Helms, E. R., Galpin, A. J., & Fournier, P. (2019). Intermittent Dieting: Theoretical Considerations for the Athlete. Sports, 7(1), 22.
Davis, C. S., Clarke, R. E., Coulter, S. N., Rounsefell, K. N., Walker, R. E., Rauch, C. E., … & Ryan, L. (2016). Intermittent energy restriction and weight loss: a systematic review. European journal of clinical nutrition, 70(3), 292.
Batalha, M. A., França, A. K. T. D. C., Conceição, S. I. O. D., Santos, A. M. D., Silva, F. D. S., Padilha, L. L., & Silva, A. A. M. D. (2017). Processed and ultra-processed food consumption among children aged 13 to 35 months and associated factors. Cadernos de saude publica, 33, e00152016.
Mameli, C., Mazzantini, S., & Zuccotti, G. (2016). Nutrition in the first 1000 days: the origin of childhood obesity. International journal of environmental research and public health, 13(9), 838.
Parol D. (2019). Intermittent Dieting, czyli urlop od diety. Pobrane z: https://www.damianparol.com/intermittent-dieting/

<a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/food”>Food photo created by freepik – www.freepik.com</a>

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce. W celu poprawienia jakości usług korzystamy z plików cookies. Możesz w każdej chwili zmienić ustawienia prywatności w przeglądarce. Zachęcamy do zapoznania się z nową polityką prywatności i polityką cookies Fundacji Szkoła na widelcu.
Zamknij