5 sposobów jak zachęcić dziecko do aktywności fizycznej

Warto wiedzieć

Jak sprawić by dzieci pokochały sport?

Korzyści wynikające z regularnej aktywności fizycznej to nie tylko lepsza kontrola masy ciała, poprawa wydolności i ogólnej sprawności fizycznej, ale też wzmocnienie stawów, więzadeł i wpływ na mineralizację kości, dotlenienie tkanek i narządów oraz zmniejszenie ryzyka wad postawy.

 

Ponadto regularny ruch korzystnie wpływa na niemal każdy układ w naszym organizmie – od układu oddechowego (m.in. powiększenie pojemności płuc i zwiększenie długu tlenowego), przez nerwowy (m.in. zwiększenie szybkości przewodzenia bodźców nerwowych, poprawa koordynacji ruchowej, obniżanie stanów depresyjnych i poprawa jakości snu), immunologiczny (wzrost odporności na zachorowania), a nawet hormonalny (m.in. regulacja wydzielania hormonów, wpływ na budowę i aktywność przysadki mózgowej, poprawa wrażliwości na insulinę). Oprócz korzyści fizycznych sport uczy również koncentracji, wytrwałości, systematyczności i samodyscypliny, a także pracy w grupie. Dodatkowe korzyści to także budowanie własnej wartości i pewności siebie, rozładowanie stresu, socjalizacja i przede wszystkim poprawa humoru! Dodatkowo dzieci aktywne fizycznie od najmłodszych lat wyrabiają w sobie nawyk regularnego aktywnego spędzania czasu, co korzystnie rzutuje na ich przyszłe nawyki.

Warto wiedzieć, że wysiłek fizyczny nie musi być bardzo intensywny, ani trwać bardzo długo, aby przynosił efekty. Dla osoby dorosłej wystarczy 30 minut szybkiego marszu, przejażdżki rowerowej czy fitnessu, codziennie. Jeśli zaś chodzi o dzieci i młodzież to zalecane jest 60 minut dziennie aktywności fizycznej. To w trakcie tych zaledwie kilkudziesięciu minut, ciało porządnie się dotlenia dostarczając nam świeżej dawki energii i dobrego samopoczucia. Dotleniony mózg to przygotowana głowa na kolejne porcje wiedzy. Dlatego, pamiętajmy, aby bez przyczyny nie zwalniać dzieci z zajęć wychowania fizycznego w szkole. Lekcje te nie tylko stanowią konieczną przerwę pomiędzy lekcjami, podczas których dzieci muszą siedzieć w ławkach, ale również pokrywają część zalecanej dziennej dawki aktywności fizycznej i mogą być świetną zabawą!

JAK ZACHĘCAĆ DZIECI DO UPRAWIANIA SPORTU?

1.

Świeć przykładem!

To jest najsilniejszy bodziec. Dzieci aktywnych rodziców także są bardziej aktywne. To oczywiste – przecież jesteście dla nich wzorem do naśladowania!

2.

Ćwiczcie wspólnie

W samotności zawsze jest smutniej, trudniej jest również zmotywować się do wyjścia na siłownię lub inne zajęcia. Robiąc coś wspólnie możemy więcej! Dodatkowo wspólny wysiłek zacieśnia więzi, pomaga budować zaufanie i dzielić wspólne pasje – układ idealny.

3.

Ćwiczmy od najmłodszych lat

Aktywność fizyczna jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, a jak wiadomo nawyki najłatwiej  i najtrwalej kształtuje się właśnie w dzieciństwie. Aktywne dzieciństwo ułatwia przenoszenie wzorców zachowań na przyszłość, w prosty sposób warunkując umiłowanie do ruchu w życiu dorosłym. Intensywność aktywności zawsze powinna być dostosowana do wieku i indywidualnych możliwości, ale codzienne zajęcia ruchowe można wprowadzać już w wieku przedszkolnym a nawet wcześniej! Jednocześnie istnieją doniesienia, że wraz z wiekiem u dzieci i młodzieży narasta tendencja do zwiększania tzw. zachowań sedentarnych (wykonywane w pozycji siedzącej, np. oglądanie telewizji, gra na komputerze), więc czas dojrzewania nie zawsze jest dobrym do rozpoczynania zachęcania do ruchu, dlatego warto już wcześniej wyrabiać dobre nawyki.

4.

Pozwól spróbować różnych dyscyplin i wybrać te, które sprawiają przyjemność

Zgodnie z definicją podaną przez Caspersena, Powella i Christensona „aktywność fizyczna to każdy ruch ciała wyzwalany przez mięśnie, który powoduje wydatek energetyczny“ – jeśli zatem pływanie lub gra w koszykówkę nie należy do ulubionych zajęć Twojego dziecka, poszukajcie innych rozwiązań! Być może taniec, jazda na rolkach, wspólne bieganie lub zabawa w podchody, gra w badmintona lub rzucanie ringo bardziej przypadną mu do gustu. Możecie też codzienne robić co innego – możliwości są niemal nieograniczone!

5.

Nie zmuszajmy i nie wymagajmy zbyt dużo – sport to zabawa i tak ma pozostać!

„Sport to zdrowie“ ale pamiętajmy, że slogan ten odnosi się raczej do rekreacji ruchowej. „Złoty środek“ i umiarkowanie jest ważne w każdej dziedzinie naszego życia, a „więcej“ nie zawsze znaczy lepiej. Niech ambicje rodziców nie zniszczą radości z cudownego i niepowtarzalnego czasu dzieciństwa. Aby wyrobić zdrowe nawyki na przyszłość aktywność fizyczna powinna być kojarzona przez dziecko z czymś przyjemnym, zadbajmy zatem o wesołą i przyjazną atmosferę. Nie zawsze trzeba być również najlepszym – sport może nauczyć przegrywać zarówno dzieci jak i rodziców 😉

newsletter grzegorz lapanowski

Newsletter

Szkoła na widelcu

Zapisz się do naszego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj powiadomienia o naszych projektach, szkoleniach i najnowszych przepisach.

W ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Używamy ich w celach statystycznych. Każdy użytkownik może nie wyrazić zgody na umieszczanie plików typu cookies na jego urządzeniu końcowym. W tym celu należy skorzystać z opcji wyłączenia pobierania i przechowywania plików typu cookies w przeglądarce internetowej.
Zamknij